Til innhold

Bygger sikker digital motorvei for Bertel O. Steen

Da Bertel O. Steen i 2012 utlyste konkurranse om drift av sin nettverksinfrastruktur, var det begynnelsen på et langsiktig samarbeid med det som nå heter Telenor Inpli. Og på en transformasjon av hele konsernets nettverksløsning.

– Vi har funnet en langsiktig partner. Sammen bygger vi den digitale motorveien med de sikkerhetsløsningene en virksomhet som vår trenger. Uten dette stopper vi opp, sier Øyvind Hirsch.

Han er leder for Drift og Forvaltning i Bertel O. Steen. Bak seg har han 20 års erfaring fra IT-bransjen i en rekke ulike virksomheter, deriblant Capgemini. Nå leder han et team på totalt 17 IT-medarbeidere – med ansvar for 5000 brukere og 240 ulike lokasjoner.

«I strategien fra 2012 sa vi at vi skulle bli Norges beste bilhus i 2018. Når vi nå ser enda lenger fremover, er vi avhengig av en nettverksløsning og en sikkerhetsplattform på toppnivå.»

 

Øyvind Hirsch, leder for Drift og Forvaltning i Bertel O. Steen

Optimal løsning for å bygge morgendagens bilhus

De fleste forbinder Bertel O. Steen med bil, siden selskapet har lang historie som importør av bilmerker som blant annet Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citröen og Smart. Det som er mer ukjent for mange, er at det 117 år gamle familiekonsernet er en tung aktør innenfor en rekke bransjer – fra forsvarsindustri, landbruk og industri til eiendom, flyplassdrift og merkevarer som Viking Footwear.

– At vi er en så stor og differensiert virksomhet stiller svært strenge krav til nettverks- og sikkerhetsløsningene vi bruker. I strategien fra 2012 sa vi at vi skulle bli Norges beste bilhus i 2018. Når vi nå ser enda lenger fremover, er vi avhengig av en nettverksløsning og en sikkerhetsplattform på toppnivå, sier Hirsch.

Selskapet står foran store digitaliseringsprosjekter i fremtiden. Det vil endre måten vi handler bil på ­– fra netthandel til digitale showrooms. Behovet for at fremtidens kundebetjeningsløsninger hviler på en sikker og effektiv struktur er bakgrunnen for den digitaliseringsreisen de gjennomfører. Enten løsningene er skybaserte eller kundeplasserte.

Bertel O. Steen har tatt et strategisk valg om å være trådløse, med blant annet Multigigabit fra Cisco. Med «smart licensing»-modell har de nå fått bundlet alle lisensene de trenger i én pakke. Det gir økt funksjonalitet og fleksibilitet ­– og ikke minst gjør det lettere å forvalte.

Bygger digital motorvei

Telenor Inpli går nå fra å drifte nettverket til Bertel O. Steen til å overta ansvaret for den totale driften og overvåking av sikkerhetsplattformen. Med Telenor Inpli som konsernets Security Operation Centre (SOC), med det daglige ansvaret for hele konsernets sikkerhetsløsninger, styrkes samarbeidet mellom de to ytterligere.

– Vi har investert i en infrastruktur for fremtiden. Vi kaller det en digital motorvei. Dette vil sikre at vi slipper å stå i kø eller kjøre ut av veien – eller at noen tar seg inn. Langs den digitale motorveien bygger vi høye digitale sikkerhetsautovern, forteller han.

 

Høye sikkerhetskrav

– Med vår mangslungne portefølje, og Norges beste bilhus under paraplyen, er vi avhengig av sikkerhetssystemer som fungerer like godt for bilselgeren som for forsvarsdelen av konsernet. Og vi på IT skal være som fotballdommeren. Vi gjør vår del av jobben når Bertel O. Steen-ansatte over hele Norge ikke merker noe til oss, slår han fast.

«For oss er det avgjørende å ha en partner vi kan jobbe og utvikle oss sammen med, som vi kan gå i krigen sammen med og løse de utfordringene vi måtte møte sammen med. Det har vi funnet hos Telenor Inpli.»

 

Øyvind Hirsch, leder for Drift og Forvaltning i Bertel O. Steen

Han fortsetter:

– Nettverksinfrastrukturen vår må være 110 prosent hele tiden. Det er så enkelt som at uten den, så stopper selskapet. Vi omsetter for 16-17 milliarder kroner i året. Det er omlag 2 millioner kroner i timen døgnet rundt. Hvis dette stopper opp, så stopper pengestrømmen.

I et konsern av Bertel O. Steens størrelse er det mange sikkerhetshensyn å ta.

– Vi må blant kontinuerlig hanskes med en enorm mengde søppelpost, phishing-forsøk og lignende. Vi stopper for eksempel over 90 prosent av inngående e-post. Av totalt ca. 12 millioner inngående e-poster i måneden, er det ikke mer enn 450.000 som slipper gjennom. Hver og én av de som ikke slipper gjennom representerer en sikkerhetsrisiko, sier han.

 

Partnerskapsfilosofi

Hirsch er svært fornøyd med samarbeidet med Telenor Inpli.

– En aktør på vår størrelse kan veldig lett falle for fristelsen å presse leverandørene sine til det ytterste på pris og leveranse. Men vi er veldig bevisst på å ivareta partnerskapstankegangen. Vi er opptatt av å ha et solid og langsiktig partnerskap med to vinnere. Vi skal selvsagt ha de beste betingelsene, men vår partner må også leve, sier han.

Det avholdes faste månedlige driftsmøter mellom Telenor Inpli sin dedikerte Service Manager og Bertel O. Steen, i tillegg til management-møter flere ganger i året – for å løpende evaluere og styrke samarbeidsklimaet.

– For oss er det avgjørende å ha en partner vi kan jobbe og utvikle oss sammen med, som vi kan gå i krigen sammen med og løse de utfordringene vi måtte møte sammen med. Det har vi funnet hos Telenor Inpli, avslutter Øyvind Hirsch.

Teknisk Support

23 03 59 50

Kontakt oss

23 03 59 50