Til innhold
Digitalisering

Taxi Stockholm girer opp digitaliseringen

Stockholm, tirsdag 14. november 2017. Gradestokken viser et par minusgrader når 300,000 pendlere mottar budskapet: Ingen tog stopper i Stockholm eller Odenplan. Selv tunnelen på Norra Länken har blitt stengt på grunn av teknisk feil. Samtidig begynner bestillingene å strømme inn til Taxi Stockholm.

I dag tar vi for gitt at taxien dukker opp i løpet av få minutter – uansett om vi har bestilt via telefon, Internett eller app. Det faktum at det vanligvis fungerer er takket være dedikert personale og et komplekst nettverk som håndterer bestillinger, biler, ansatte og support.

– Vi opererer i en kompleks bransje hvor det er kort mellom topper og daler. På et øyeblikk kan det gå fra små volum til 250 personer i kø. Derfor må vi være raske og fleksible for å kunne tilpasse bemanningen og antallet biler. Uten digitalisering er ikke det mulig, sier Charlotte Dettner, sjef for trafikkledelse hos Taxi Stockholm.

digitalisering

«Å være på plass der det skjer, gir en helt annen forståelse av virksomheten. Jeg vil berømme konsulentene fra Telenor Inpli; så fort det har skjedd noe, så har de stilt opp – døgnet rundt. Det er verdifullt for oss da trykket ofte er størst om natten og i helgene.»

 

Charlotte Dettner, sjef for trafikkledelse hos Taxi Stockholm

Digital transformasjon sammen med Telenor Inpli

Det første steget i den digitale transformasjonen var å bytte ut den gamle plattformen som egnet seg for en verden uten smarttelefoner. Taxi Stockholm fikk inn en prosjektleder fra Telenor Inpli for å utføre en kravspesifikasjon for en ny plattform for personale, bestillinger, trafikkstyring, support og rapportering.

– Vi dannet et nytt team og satte tidlig en tydelig kravspesifikasjon som matchet våre volum og behov. Telenor Inpli har vært med oss hele veien og har hjulpet oss med prioriteringer, løsninger og implementering, forteller Charlotte.

 

Rask responstid skaper nysgjerrighet

Hva har så samarbeidet resultert i? Mer effektive verktøy for planlegging av bemanning og ressurser, automatisert rapportering og raskere responstid, er tre konkrete forbedringer.

– Mange bedrifter som har bestilt taxi hos oss spør oss om hvilket telefonisystem vi bruker ettersom responstiden er så kort. Det er et fint resultat, sier Charlotte med et smil og fortsetter:

– Både jeg og de ansatte er veldig fornøyde med samarbeidet. Ved å forenkle saksbehandlingen på vårt kundesenter, kan vi bruke mer tid på de store og mer komplekse bestillingene.

Skalerbarhet har også vært et viktig mål siden Taxi Stockholm er en del av Svea Taxi. Nå har Värmdö Taxi og Sirius Omsorg tatt i bruk den nye løsningen, og flere er på vei.

Fem tips fra Charlotte Dettner

  1. Begynn med en tydelig kravspesifikasjon
  2. Begrens prosjektomfanget og start med de viktigste funksjonene
  3. Jobb med de riktige personene med rett kompetanse
  4. Ha konsulenter på plass
  5. Vær åpen for nye idéer og tør å prøve noe nytt

På plass der det skjer

Å ha konsulenter fra Telenor Inpli på plass hos Taxi Stockholm viste seg å være så vellykket at oppsettet fortsatte, selv etter at prosjektet var fullført.

– Å være på plass der det skjer, gir en helt annen forståelse av virksomheten. Jeg vil berømme konsulentene fra Telenor Inpli; så fort det har skjedd noe, så har de stilt opp – døgnet rundt. Det er verdifullt for oss da trykket ofte er størst om natten og i helgene, forteller Charlotte.

– Det har vært spennende og morsomt å jobbe sammen med Taxi Stockholm. De er innovative og vil alltid teste nye ting. Vi lytter til behovene og kommer opp med løsningsforslag. Det er ekstra gøy å jobbe med et selskap som virkelig vil utnytte digitaliseringens potensial, sier Fredrik Sörberg, Business Driver på Telenor Inpli..

 

Mobilen viser veien

Neste prosjekt ut er en automatisk mobilsvar som foreslår en plass for henting basert på kundes posisjon. For å bli mer fleksible i akutte situasjoner ser man på en løsning der man kan koble seg opp på avstand med sine mobiler.

Nøyaktig hvordan digitaliseringen forandrer taxinæringen er for tidlig å si (og da har vi ikke engang kommet inn på selvkjørende biler). Men en sak er sikkert: Med Taxi Stockholm og Telenor Inpli i førersetet, blir det en spennende reise.

Teknisk Support

23 03 59 50

Kontakt oss

23 03 59 00