Til innhold
Nettverk

Slik løser Varberg kommune i Sverige driften av et stort nettverk

Varberg kommune er en mellomstor kommune med en stor visjon: Å bli det kreative midtpunkt på Sveriges vestkyst innen 2025. Et viktig element for å oppnå visjonen er å være i forkant med digitaliseringen.

På Stefan Hages visittkort står det Systemtekniker på Serviceavdelingen i Varberg kommune, men på kontoret sier man vanligvis bare «han som håndterer nettverket». Kommunens 13.000 brukere kobler seg til det trådløse nettverket fra skoler, biblioteker og fra andre kommunale virksomheter. Stefan styrer driften alene, mens hans to kollegaer er rundt på kommunens 190 lokaler.

– I mange andre kommuner av samme størrelse styrer 3-4 personer driften, men her har man lykkes i å effektivisere og automatisere med et veldig godt resultat, forteller Torbjörn Nilsson hos Telenor Inpli. Han har jobbet sammen med Varberg kommune siden det første møtet (om et lite gjestenettverk i et konferanserom) i 2007.

«Det var som at elevene fikk hver sin Porsche, men kun hadde grusveier å kjøre på. Vi trengte raskt flere tilgangspunkter, mer båndbredde og bedre brannvegger. Takket være samarbeidet med Telenor Inpli kunne vi raskt bygge ut nettverket.»

 

Stefan Hage, Systemtekniker på Serviceavdelingen i Varberg kommune

– Som å kjøre Porsche på en grusvei

Allerede da samarbeidet begynte hadde Varbergs kommunepolitikere store visjoner om at alle elever skulle ha PC-er og trådløst nettverk i klasserommet. Flere maskiner og nysgjerrige elever stilte plutselig helt nye krav til nettverket.

– Det var som at elevene fikk hver sin Porsche, men kun hadde grusveier å kjøre på. Vi trengte raskt flere tilgangspunkter, mer båndbredde og bedre brannvegger. Takket være samarbeidet med Telenor Inpli kunne vi raskt bygge ut nettverket, forteller Stefan.

 

Tre måter å effektivisere organisasjonen på

Hvordan lykkes en person alene med å administrere et nettverk bestående av 550 switcher og 1.800 tilgangspunkt? Èn suksessfaktor er at mesteparten av driften er sentralisert og automatisert. Stefan gir et eksempel:

– Før tok det meg minst to dager å oppgradere programvaren ved å logge inn manuelt på 500 switcher. I dag sender jeg koden sentralt med noen få tastetrykk, og får så en oversiktlig rapport om hvordan det har gått, forteller Stefan.

En annen suksessfaktor har vært å regelmessig bytte ut gammelt utstyr. Hvert år byttes ca. 300 aksesspunkt, og målsetningen er at utstyr ikke skal være mer enn fem år gammelt. På den måten ligger man alltid i forkant samtidig som investeringene kan fordeles jevnt over tid.

En tredje suksessfaktor er å jobbe med kompetente konsulenter, ifølge Stefan. Han legger til:

– Telenor Inpli har ikke bare vært en viktig produktleverandør, men har også bidratt med støtte og uvurderlig know-how. Ettersom vi er få, har vi trengt hjelp ved større oppgraderinger. Telenor Inpli har hatt veldig god tilgjengelighet og de har sannsynligvis best oversikt over HPE Aruba i Sverige, sier han.

«Telenor Inpli har ikke bare vært en viktig produktleverandør, men har også bidratt med støtte og uvurderlig know-how.»

 

Stefan Hage, Systemtekniker på Serviceavdelingen i Varberg kommune

Sikkerhet og tilgjengelighet

Til tross for at kommunen har en organisasjon bestående av få personer, er det stort fokus på sikkerhet og tilgjengelighet. I dag kan beboere og besøkende enkelt og sikkert logge seg inn på gjestenettverket via SMS, sosiale medier eller en egen konto.

Sammen med Telenor Inpli har Stefan også implementert 802.1x-autentisering på switchporter, noe som kort sagt innebærer at rett enhet får rett tilgang til nettverket. Systemet oppdager om det er en skriver, en lærer eller en gjest som prøver å koble seg til. Alt kontrolleres og overvåkes automatisk med ClearPass fra HPE Aruba.

En ting er sikkert: Varberg kommune har kommet et godt stykke på vei mot å bli det kreative midtpunktet på Sveriges vestkyst.

– Telenor Inpli ser frem til fortsettelsen på samarbeidet, konkluderer Torbjörn Nilsson.

Teknisk Support

23 03 59 50

Kontakt oss

23 03 59 00